Nederlands English

Groot respect voor inzet Tanzanianen

Juli 2015

Back home kunnen we terugkijken naar een zeer welgeslaagde vakantie. Het werd helemaal wat we er van verwachtten!

Dit zeker ook dank zij de puike organisatie van Tanzania Safari Tour!! De goede zorgen van de geregelde transfers verliepen probleemloos.

We kregen ook een groot respect voor de Tanzanianen en hun inzet om het hun gasten naar hun zin te maken. Een minpuntje : we hadden graag nog wat langer gebleven!

Een paar dagjes meer in de Serengeti, in plaats van ons bezoek aan de Masai, die we na een weekje in de streek te vertoeven toch al meer hadden gezien, hadden we misschien nog een dagje in Lake Manyara kunnen doorbrengen. Niet getreurd echter : de big five hebben we meermaals kunnen spotten. Zelfs een enkele neushoorn bij het lake in Ngorongoro! Ondanks het vele zoeken samen met Elli naar een enkele cheeta, bleef deze zoektocht zonder succes. Dit kon echter ons kijkplezier niet bederven!

Elli was een prima gids en driver. een heel erg lieve man. We hopen echt dat hij nog vele opdrachten krijgt. Hij voert ze uit met hart en ziel.

Wat de uitgekozen logies betreft was de combinatie perfect. Het basic hostel in Serengeti met Limo als prima vrolijke kok zal ons het meest bijblijven! Een aanrader ! De luxueuze Kudu Lodge na onze 4 daagse safari was wel een heerlijke verademing! Elli zorgde ervoor dat we in de vroege namiddag aankwamen zodat we nog konden genieten van het mooie zwembad bij het late namiddagzonnetje. Al het 'rode dust' kon worden weggespoeld.

Het bezoek aan de Hadzabe en Datoga, vooral Hadzabe was heel erg boeiend en toch wat confronterend. Gemengde gevoelens van is dit wel 'echt'. Niet voor de toeristen. We zijn ervan overtuigd van niet!! Dit vergeten we nooit!

Alleen de gids Michael die ons begeleidde bij de Hadzabe stam was wat minder. Bij onze aankomst 's morgens bij de inleiding beweerde hij dat we lake Eyasi niet zouden bezoeken want er zou geen water in hebben gestaan. De dag nadien zagen we echter het lake van ver met 'water' te over. In de plaats hiervan bezochten we echter op het einde van de dag de ajuinplantages. dat was ook wel de moeite waard. Het kwam hem wellicht goed uit want zo konden we hem afzetten in zijn dorp. bespaarde hem een rit. 's middags had hij geen lunchbox mee waardoor die arme Elli zijn lunchbox maar deelde. Even vermelden toch dat de Masai gids wel heel gastvrij was. We werden uitgenodigd om onze lunch te nuttigen in zijn huis. We maakten kennis met zijn uiterst knappe echtgenote en zoontje en dochtertje.

Onze dagtocht op de Kilimanjaro zouden we zeker ook weer overdoen!! 8 km opwaarts doorheen het regenwoud. Het was pittig doch echt de moeite waard. Onze gidsen waren Dennis en Junior. Ze hadden echter na onze dag meer fooi dan 20 dollar verwacht? Zij worden  toch zeker wel voldoende betaald door de organisatie. Volgende keer trainen we voldoende om tot aan de top te geraken ;)) dat moet pas de kers op de taart zijn.

Haven Nature Camp was zeker ook ok. Desalniettemin was het er 's nachts zeer koud en ontbrak het de gasten aan voldoende warme dekens. Dit werd een slapeloos bibbernachtje. Toch een leuke ervaring.

Door de goede zorgen van Dawson die ons vroeg 's ochtends vanuit Honey Badger Lodge naar Kili Airport bracht, reisden we dan naar Zanzibar. Met een latere vlucht weliswaar doch geen probleem. Hakuna Matata!!!

Mnarani Beach Cottages in NUNGWI is een topper !! We konden echt niet beter gelogeerd zijn !! Onze eerste intensieve week begon wel zijn tol te eisen. we waren allen heel erg moe en zagen echt wel uit naar een welgekomen rust. We hadden echter buspech tijdens de rit van Stone Town naar Nungwi. De driver slaagde er uiteindelijk toch in ons met vertraging in de cottages te droppen.

Het lekker genieten en niets doen kon beginnen. Een dagje althans want de kinderen en wij ook wilden toch graag gaan snorkelen en onze oudste zoon (een fervent visser) trakteerde zichzelf op een big game fishing. Hij vond het heel erg leuk ondanks het feit dat de vis die dag niet beet!

Het is werkelijk een klein paradijs!! De kleurencombinatie van de verschillende tinten turkoois van de zee, de helblauwe lucht, bezaaid met wat wolkenplukjes, het spierwitte maagdelijke strand. Wat kan een mens zich nog meer wensen.

Het hotelpersoneel stuk voor stuk heel erg hartelijk! We werden trouwens een avond verrast na een Swahili diner op een acrobatic act van lokale jongens die fantastisch waren. men vertelde ons dat ze jaren trainden op het strand in afwachting dat hun vader-vissers thuis kwamen van de vangst. We gaven hen een welverdiende vrijgevige fooi.

We maakten tevens fikse wandelingen bij eb op het strand ver weg van de hotels en bezochten de Dhow werf.  Mensen dienen hier wel echt te overleven. naar onze perceptie nog meer dan op het vaste land van Tanzania. We zien onze reisuitgaven toch als een kleine bijdrage tot het scheppen van jobs in de horeca voor enkele gelukkigen. We vernamen dat een klein percentage van de opbrengst van het hotel naar een hulporganisatie gaat?

Stone Town moet je trouwens ook gezien hebben. De nauwe steegjes, de statige gebouwen die de tand des tijds nauwelijks hebben doorstaan, de leuke shops, goede restaurants. We aten 's avonds in het restaurant Monsoon een heerlijk Swahili diner tegen een zeer democratische prijs. Hier spendeerden we onze laatste Tsh.

Het Tembo hotel is trouwens een echte aanrader. Een verblijf met karakter en heel vriendelijke mensen. We hadden een prachtige family room.

Met heel veel spijt in het hart namen we afscheid van dit stukje hemel op aarde in de hoop hier ooit terug te kunnen keren. Samen met onze kinderen beleefden we een droomreis om nooit meer te vergeten!!!!

Dank u Mary, dank u Tanzania Safari Tour!