Nederlands English

De top van Kilimanjaro gehaald en Big Five gezien! Een reis om nooit te vergeten!

Okt 2015

Jambo! Eerst even voorstellen : wij zijn vier vrienden die zich als uitdaging voor 2015 hadden voorgenomen om de top van Kilimanjaro te bereiken. Verder hadden we ook een safari en bezoek aan Zanzibar op het verlanglijstje staan.

Na een dagje vliegen werden we op de luchthaven stipt opgehaald door onze gids Dawson en hebben onze eerste nacht op het Afrikaanse contintent lekker geslapen in Honey Badger Lodge. Dit is een heel mooie locatie en de wifi is er picobello in orde (Profiteer ervan! J ). Onze eerste dag stond een citytour in Moshi op het programma onder begeleiding van Rogati die tevens onze gids was voor de beklimming van Kilimanjaro. Het was een fijne en rustige start van de vakantie en het was ook een mogelijkheid om nog heel wat vragen te stellen over de beklimming en wat last-minute shopping te doen.
We hebben voor ons avontuur op Kilimanjaro gekozen voor de 6-daagse Marangu route, beter bekend als de populaire Coco-Cola route en hadden een team van 12 personen ter beschikking om ons te begeleiden. Heel veel van deze prachtige ervaring danken we aan Rogati, onze gids, die veel aandacht besteedde aan het correcte tempo, de juiste voeding, voldoende drinken, het opnemen van ons zuurstofgehalte en onze hartslag elke avond en aan Moshi, onze assistent-gids, die steeds de rust zelf was en altijd klaarstond om te helpen waar nodig. We mogen uiteraard ook onze kok niet vergeten die er telkens in slaagde om met beperkte middelen lekkere maaltijden op tafel te toveren. We hebben genoten van de beklimming zelf, maar ook van het steeds veranderende landschap. Uiteraard blijft het wel een fysieke uitdaging en bij het hoogste gedeelte hebben een paar van ons het onderste uit de kan moeten halen, maar het was de inspanning zeker waard. Het uitzicht op de top is fenomenaal en doet je al snel de laatste uitputtende donkere etappe naar boven vergeten!
Ik herinner me dat we bij de planning getwijfeld hebben om een rustdag in te plannen na de beklimming. Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan en dit ingeruild voor een dag in Tarangire Park. Dat bleek een goeie beslissing te zijn. Na waarschijnlijk de langste douche ooit en een goeie nacht slaap waren we voldoende uitgerust voor de safari. Al geef ik toe dat er op weg naar Lake Manyara toch in de jeep ook nog wat geslapen is ;)
We hebben vier parken bezocht en ze hebben allemaal hun eigen hoogtepunten. Lake Manyara is een vrij klein park, maar je ziet meteen wel veel dieren op relatief korte tijd, dus het is goed daar te starten om de eerste safari-indrukken op te doen. Daarna stond Serengeti op het programma wat veel uitgestrekter is en daardoor “echter” en “wilder” overkomt. Je moet meer naar de dieren “zoeken”, maar het geeft dan ook meer voldoening als je weer een dier gespot hebt. Vooral de “early morning game drive” is een aanrader. We zijn vertrokken toen het nog donker was en hebben een prachtige zonsopgang gezien en zijn daarna getrakteerd op een groep van wel twintig leeuwen waaronder ook een zestal welpjes. We hebben wel twee uur gekeken naar de dynamiek in die groep. De tijd vliegt gewoon voorbij! Daarenboven hebben we die ochtend ook verschillende soorten antilopen, olifanten, zebra’s, jakhalzen en hyena’s. Toen we na de middag terug in het hostel kwamen, had Mike al een heel uitgebreide brunch klaar staan en daarna zijn we er gewoon opnieuw op uit getrokken tot zonsondergang. Over Ngorongoro waren de meningen verdeeld. Het uitzicht is spectaculair als je aan de krater start, maar eenmaal in de krater zijn de dieren de toeristen zo gewoon dat het zijn “real wildlife” gevoel wat verliest. Langs de andere kant geeft dat dan betere gelegenheid tot het maken van foto’s en in Ngorongoro hebben we ook de neushoorn gezien, dus we hadden het ook zeker niet willen missen. Als laatste stond Tarangire Park op het programma en ook dit park is weer heel anders dan de vorige. Er zijn veel hoogteverschillen waardoor we uit konden kijken over vlaktes met een allegaartje aan dieren. Zelfs zonder dieren zijn de uitzichten de moeite waard. We hebben onze reis gemaakt net voor het begin van het korte regenseizoen, dus er was wel veel droogte, maar in Tarangire reden we langs een paar poelen waar toch nog water stond en daar waren altijd verschillende dieren te zien die hun dorst kwamen lessen. Ook hier hebben we weer een heleboel prachtige foto’s kunnen maken.
Wat accomodatie tijdens de safari betreft was Eileen’s Tree Lodge een schot in de roos. We hadden er met plezier nog een tweede nacht verbleven. We zijn ook enthousiast en vriendelijk ontvangen in Whistle Thorn Camp. We hebben er lekker gegeten en gelogeerd in eenvoudige omstandigheden. Dit kamp wordt gerund door een groep heel jonge mensen en de opbrengsten gaan terug naar de lokale Maasai bevolking. En zeg nu zelf... niet iedereen kan zeggen dat hij ’s nachts gewekt werd door een bezoekje van een olifant in het kamp!
De rustdag in Mto Wambu was ook heel aangenaam. We hebben genoten van het fietstochtje en onze gids Priska was een heel toffe madam, waar we een heleboel kleine weetjes van opgepikt hebben. Ze heeft ons goed begeleid en ook geïntroduceerd in de school waar we een leuk gesprek hadden met de directrice en een van de klasjes mochten bezoeken. Als je Belgisch bier gewoon bent, is het bananebier niet echt een aanrader om eens door te zakken, maar je moet het toch eens geproefd hebben J
Om nog iets meer van het land te zien, zijn we vervolgens in twee dagen naar Dar-Es-Salaam gereden via de Usumbara Mountains, wat terecht klein Zwitserland genoemd wordt. De oversteek met de ferry vanuit Dar-Es-Salaam was vlot en goed geregeld en zo zijn we dan aangekomen bij het laatste gedeelte van de reis : relaxen in Zanzibar!
En het verblijf in Hakuna Matata Beach Lodge was ook een zalige afsluiter. Deze lodge wordt uitstekend gerund, alle mensen zijn heel vriendelijk. Culinair is het van een hoogstaand niveau. We hadden B&B geboekt, maar zijn uiteindelijk toch overgestapt op half pension, want de mogelijkheden om ’s avonds buiten de lodge iets te eten zijn beperkt (zeker gezien het feit dat omwille van verkiezingen zo goed als alles een paar dagen gesloten was volgens de lokale berichten). De lodge biedt elke avond een driegangenmenu aan. Daarnaast houden ze ook thema-avonden. We hebben 1 keer met alle gasten samen aan een grote gezellige tafel gezeten om lokale specialiteiten te proeven wat leuk is om andere mensen te leren kennen en ervaringen uit te wisselen Er werd ook een avond een barbeque georganiseerd op het strand met live muziek. En uiteraard biedt de lodge zelf ook uitstekende faciliteiten. Ze hebben een klein zwembad, een welness, een bibliotheek, een eigen baai op het strand van waar je een mooie strandwandeling kan maken. Verder is er ook een desk bij de receptie waar je makkelijk uitstappen kan boeken.

Wij willen graag het hele team van Tanzania Safari Tours bedanken om van deze reis een nooit te vergeten belevenis te maken. Een extra woordje van dank gaat zeker en vast naar Mary, die een schitterende job heeft gedaan als planner van de reis en onvermoeibaar al onze vragen heeft beantwoord waardoor we goed voorbereid en met een gerust hart aan de reis begonnen zijn. Daarnaast ook een “asanti sana” aan Rogati en Moshi voor een fantastische begeleiding tijdens onze tocht op Kilimanjaro en aan onze kok voor de stevige ontbijtsoep waardoor we er elke dag weer tegenaan konden. We zullen jullie nooit vergeten!