Nederlands English

De Serengeti was helemaal bijzonder

Jan 2017

Na onze stages in Tanzania en Malawi wilden we natuurlijk graag op safari! Na een tijdje zoeken kwamen we bij Tanzania Safaritour uit. Het contact met Mary verliep meteen heel soepel en we kregen snel een eerste reisvoorstel, wat daarna nog geheel aan onze wensen aangepast kon worden. Onze safari bestond uit één dag Tarangire, twee dagen Serengeti, één dag Ngorongoro en als laatste een dagje Lake Manyara.
We vonden het ook een prettig idee dat we met een (deels) Nederlandse organisatie op reis gingen. We kregen telefoonnummers van Mary en Dawson zodat we ook vanuit Tanzania via whatsapp contact konden opnemen. Dit was des te fijn toen twee van ons problemen hadden met een binnenlandse vlucht en uiteindelijk met de bus naar Moshi (bij Kilimanjaro) moesten. Mary raadde ons een hostel aan en heeft voor ons geregeld dat Deus, onze gids, ons ophaalde bij het busstation en ons naar het hostel bracht. Deus was zelfs van te voren nog bij het hostel langs geweest om te checken of onze reservering wel goed was doorgekomen! Ontzettend fijn om na een busreis van 15 uur zo opgevangen te worden!
De volgende ochtend vertrokken we vroeg om onze vriendin van het vliegveld op te halen, waarna de safari kon beginnen. Onderweg pikten we ook Limo op, onze kok voor een paar dagen. Op de dagen dat we geen kok hadden, kregen we lunchpakketjes mee die goed gevuld waren.
De eerste dag was meteen erg geslaagd. Tarangire is een redelijk ‘klein’ park en na een paar minuten rijden kwamen we al de eerste groep olifanten tegen. Aan het eind van de dag hadden we al van alles gezien: giraffes, zebra’s, olifanten, impala’s en nog veel meer! De eerst nacht sliepen we in Eileen’s Trees Inn, een erg mooie lodge met een zwembad, leuk terras, winkeltje en een restaurant waar het ontbijt en diner in buffetvorm werden geserveerd. Onze kamer was erg mooi en van alle gemakken voorzien.
De volgende dag gingen we op tijd naar de Serengeti. Dit was een lange rit van ongeveer vier uur, maar wat een prachtige natuur onderweg. We reden over de rand van de Ngorongoro krater, kwamen langs Masai dorpen en zijn meerdere keren gestopt om de zebra’s en giraffes te bewonderen. Rond lunchtijd kwamen we aan in de Serengeti, waar we na de lunch nog een gamedrive hebben gedaan. Prachtige uitgestrekte vlaktes met veel zebra’s en gnoes. Ook hebben we hier de eerste leeuwen gezien, die lekker lagen te slapen op de kopjes. Bijzonder hoe dicht je bij deze dieren kunt komen! Het volgende verblijf was een hostel midden in de Serengeti. We wisten van te voren dat het vrij basic was, zo is er maar een paar uur per dag stroom, maar we hadden een schone driepersoonskamer met een badkamer. Helaas deed onze douche het niet goed, maar verder beviel het prima. We hebben hier twee nachten geslapen, en Limo heeft heerlijk voor ons gekookt! Zowel ontbijt, lunch als diner waren goed.
De tweede dag in de Serengeti was helemaal bijzonder. We hebben nog meer leeuwen gezien, maar ook nijlpaarden, een cheeta familie met welpjes, een luipaard, een grote groep olifanten die vlak voor ons de weg overstak en de zeldzame caracal die zelfs Deus in 13 jaar tijd nog nooit had gezien!
De vierde dag gingen we naar de Ngorongoro krater, waar we een neushoorn hebben gezien. Ook hebben we hier voor het eerst buffels gezien en waren er veel baby zebra’s en zelfs een baby gnoe. Deze nacht sliepen we weer in Eileen’s Trees Inn, waar we weer werden ontvangen met een drankje en een warm nat doekje om al het stof mee van je gezicht af te vegen.
De laatste dag stond Lake Manyara op het programma. Helaas waren de meeste flamingo’s tijdens dit seizoen naar een ander park getrokken en zijn er tijdens het regenseizoen geen boomklimmende leeuwen, waar het park bekend om staat. Desalniettemin is Lake Manyara erg mooi en hebben we weer veel verschillende dieren gezien. Na de lunch vertrokken we weer richting Moshi, waar we de laatste nacht weer in het Rafiki Backpackers hostel doorbrachten. De volgende ochtend werden we door Dawson opgehaald en weer naar het vliegveld gebracht.

Kortom, we hebben genoten van de safari! De verschillende parken hebben allen een heel verschillende natuur en we hebben meer dieren gezien dan we ooit hadden gedacht. Deus is een erg fijne gids en Limo een goede kok! Allebei zijn ze ontzettend enthousiast, zelfs na zoveel jaar. Alles was goed geregeld en je hoeft zelf helemaal nergens aan te denken. We raden dan ook zeker aan om een safari bij Mary en Dawson te boeken!