Nederlands English

Alles afgestruind op zoek naar de neushoorn

maart 2012

Mede door Mary en Dawson hebben wij een ongelooflijk mooie reis gemaakt door Tanzania. Op 1 februari 2012 vertrokken we naar Nairobi waar wij ’s avonds aan kwamen. De volgende dag zijn wij met een shuttlebus naar Moshi gereden. Moshi ligt aan de voet van de Kilimanjaro en waar je ook bent, bijna overal heb je super mooi uitzicht op de berg. ’s Avonds kwam Dawson langs met de berggids om alvast kennis te maken en instructies te geven over de wandeling. Dat was erg attent. Daarnaast haalde Dawson ook aan dat hij van Mary had gehoord dat ik een pinda- en notenallergie, dat stelde ik zeer op prijs!

Op 3 februari begon de safari met een dagwandeling op de Kilimanjaro. Ik moest erg lachen om het feit dat de berggids zei dat het ‘just walking’ was, want ik vond sommige paden best steil. Op 2720 meter hoogte ligt het Mandara punt en daar hebben we van het uitzicht genoten, ons lunchpakketje opgegeten en na een goede pauze zijn we weer naar beneden gegaan. De volgende ochtend zijn we via een Masai dorp naar onze volgende accommodatie gereden. Onderweg zagen we nog een zandstorm, erg mooi om te zien. Het bezoek aan het dorp vond ik erg indrukwekkend; de kinderen met vliegjes op hun ogen, de jongens die een besnijdenis hebben gehad en een jaar lang een zwart gewaad en witte schmink moeten dragen, de vroedvrouw met haar medicijnen en de medicijnman die tabak snoof. Goed om die manier van leven eens met eigen ogen gezien te hebben.

6 februari, de gamedrive is begonnen en als eerste doen we Tarangire National Park aan. Hier hebben we veel dieren gezien; olifanten, antilopen, leeuwen, mooie vogels en een grote verrassing, want we zagen een luipaard in een boom liggen. Helaas met de rug naar ons toe, maar toch een heel mooi beeld.

De volgende dag was het tijd voor Lake Manyara; daar zag ik voor het eerst giraffen van dichtbij, wat een mooie en grappig uitziende dieren! De zebra’s vond ik prachtig! Dat Moeder Natuur zulke mooie dieren heeft gemaakt, echt bijzonder! Verder hebben we in dit park veel apen (wat een druktemakers), gnoes, nijlpaarden (dik en onbenullig) en olifanten gezien. Het meer was erg mooi met veel flamingo’s.

Na wederom heerlijk geslapen te hebben in een tented camp vervolgden wij onze weg naar de Bosjesmannen. Bij de Hadzabe stam (de Bosjesmannen) heeft vooral Dimitri het enorm naar z’n zin gehad; oefenen met pijl- en boogschieten, jagen, vuurtje stoken. Wederom een geweldige ervaring om te zien hoe deze mensen leven.

Op naar de Serengeti waar we maar liefst 2 hele en 2 halve dagen zijn geweest. Onderweg hebben we Thomas (de kok) opgepikt en zijn we naar het hostel gereden. Met z’n vieren hebben we het erg gezellig gehad, ontzettend veel gelachen en Dimitri heeft ons drieën gefilmd toen we het ‘Hakuna Matata’ lied zongen staand in de jeep. Thomas heeft ons ontzettend verwend met elke dag een heerlijk ontbijt, luxe lunchpakket en ook heerlijk avondeten. In de Serengeti hebben we ontzettend veel leeuwen gezien en een ochtend zijn we vroeg weg gegaan om een luipaard te spotten. Dat is gelukt, want we hebben heel mooie foto’s van een luipaard die heerlijk op een stam ligt te rusten en eentje die een prooi aan het eten was in een boom. Een cadeautje was dat we een deel van de migratie hebben we gezien. Eigenlijk zouden de zebra’s en de gnoes al in het Zuiden moeten zijn, maar ook daar is de natuur in de war en hebben wij duizenden zebra’s en gnoes bij elkaar gezien. De baby zebra’s die les kregen in rennen van papa en mama om zo aan hun vijand te ontkomen was erg mooi om te zien. Al met al was het afkoelen en drinken in de plassen een spektakel, want er was altijd wel een leeuw in de buurt en als er een geluid werd gemaakt waar ze van schokken, dat renden ze met z’n allen het water uit, wat een hectiek!

In de Serengeti hebben we zoveel gezien en indrukken opgedaan dat we ’s nachts heerlijk sliepen. Naast de vele leeuwen en andere dieren was de natuur ook erg mooi, vooral tijdens zonsondergang, wauw, wat een mooi uitzicht! Na 3 dagen namen we afscheid van Thomas en vervolgden we onze weg naar de Ngorongoro krater. We kwamen er al langs toen we naar de Serengeti reden, maar nu gingen we echt naar beneden om in de krater te rijden. Onderweg van de Serengeti naar de krater zagen we cheeta’s, de droom van Dimitri kwam daarmee uit: zowel de luipaard als de cheeta gezien!

Het uitzicht vanuit het hotel op de krater was echt adembenemend en niet te omschrijven in woorden en ook erg lastig vast te leggen. Zo ontzettend mooi! We hebben de hele avond genoten van het uitzicht! Hier is ook de eerste foto van ons samen gemaakt, we waren toch echt samen op vakantie.

De krater is qua oppervlakte vrij klein, dus de dieren leven dicht bij elkaar en kwamen ook vaak dicht bij de auto. Het mooiste wat ik hier heb gezien was een baby gnoe die net geboren was en door mam een paar keer werd gelikt en daarna op poten werd geduwd en lopen moest. Heel bijzonder! Helaas hebben we niet elk dier van de Big Five gezien. We hebben alles afgestruind op zoek naar de neushoorn, maar deze waren voor ons te goed verstopt. Maar ondanks dat, was de safari een geweldige ervaring!

De laatste dagen hebben we een bezoek gebracht aan Mto Wambu waar we bananenbier hebben geproefd en zijn we bij een familie geweest die uit hout heel mooie dingen sneden. Daar hebben we een beeld en een masker gekocht, plus nog wat souvenirtjes voor thuisblijvers. Ook hebben we nog een wandeling o.l.v. een plaatselijke gids gemaakt naar een olifantengrot en een waterval. Door de droogte stelde de waterval niet zo veel voor, maar het uitzicht was geweldig. De gids vertelde dat zijn vader een medicijnman van 116 jaar oud was en dat hij die rol over zou nemen als zijn vader komt te overlijden. Hij wist ontzettend veel van de planten, bomen en poep van de dieren. Erg leuk. Dimitri was, voordat we op vakantie gingen, een paar keer naar de tandarts geweest, omdat hij last had van zijn kies. Maar ook in de vakantie had hij daar last van. De gids had een bepaald kruid bij zich en zei tegen Dimitri dat hij dat maar moest eten en dat na een dag zijn pijn weg zou zijn. Natuurlijk was het ongelooflijk vies, maar na 2 dagen was de pijn verdwenen en tot nu toe is de pijn niet meer terug gekomen. Toeval of ??

Op 14 februari eindigde onze safari en zette Dawson ons af in Arusha. We gingen nog niet naar huis, want we hadden nog een weekje geboekt op Zanzibar om te relaxen en bij te komen van alle indrukken (wat wel nodig was). Afscheid nemen na 12 dagen elke dag met elkaar opgetrokken te hebben, is niet heel leuk. We hebben zo’n leuke tijd gehad en Dawson wilde net zo graag als wij zoveel mogelijk zien en dat is zeker gelukt. Wellicht dat Dimitri volgend jaar de Kilimanjaro gaat beklimmen en dan zullen ze elkaar weer zien, maar we blijven in ieder geval vriendjes op Facebook!

Mary en Dawson, hartelijk dank voor het organiseren van deze reis. We hebben een super tijd gehad en wij zullen jullie ook zeker aanbevelen bij vrienden, familie en iedereen die dit leest!

Asante sana! Hakuna Matata!