Nederlands English

Familievakantie naar Tanzania

September 2013

Karibu!

Dit jaar ( 2013 ) waren mijn ouders 35 jaar getrouwd en ze wilden hier iets speciaals mee doen, n.l. mijn zus, mij en onze partners meenemen naar Tanzania. Nadat Mary bij ons thuis was geweest om een en ander te bespreken, een 15 daagse zelf samengestelde tour geboekt. In september was het dan zo ver, na een lange vlucht stond Dawson ons op te wachten. De eerste dagen verbleven we in Kiboko lodge, het was hier heerlijk. We hebben in het nabijgelegen bos naar colobus apen gezocht en ze gevonden. We zijn ook gaan kijken op de Watoto foundation, een opvang en scholing voor straatkinderen, erg indrukwekkend allemaal. De eerste gamedrive was in Arusha national park vlak bij deze lodge. Een prachtige natuur en weer apen gezien. De eerste giraffe, zebra, knobbelzwijn, impala, waterbok, buffel, mangoesten en roofvogels waren ook een feit. Ze waren wel wat ver weg maar toch al indrukwekkend. In een meertje zagen we met de verrekijker zelfs een nijlpaard liggen. Ook witte en roze flamingo's waren er in grote getallen. We zijn hier ook op wandel safari gegaan, dat was toch wel heel indrukwekkend en spannend. We kwamen zo dicht bij buffels, dat de gids Rocky zijn geweer al snel doorgeladen had. Ook hebben we op tien meter afstand van giraffen gestaan. Wauw! ‘s Avonds weer heerlijk gegeten en na een kampvuurtje naar bed. De volgende dag naar het Tarangire national park, de favoriet van Dawson. Dit was een pittige tocht over een weg met veel detours, maar het was het allemaal waard. We hebben van heel dichtbij heel veel olifanten gezien. En nog veel meer dieren zoals, dikdik’s, zebra's, buffels, giraffen, impala's, gieren, knobbelzwijnen, luipaard en waterbokken. We sliepen in het Tarangire rivier camp. Dat was een hele belevenis want je sliep in luxe tenten op palen tussen de wilde dieren en mocht in 't donker ook alleen naar buiten onder begeleiding van een Masaï met een speer en mes. 's Nachts heel wat dieren gehoord, leeuwen, apen, hyena's en olifanten, de laatste liepen vlak langs onze tent. Onderweg naar de Octagon lodge hebben we nog een fietstocht gemaakt naar Lake Manyara. De dag daarna vroeg op, half zes, want we gaan op bezoek bij de Hadza en de Dakota. Dit zijn 2 stammen, de Hadza zijn bosjesmannen, ze leven als nomaden. Na een rondleiding door hun verblijfsplaats, gingen we mee op jacht. Eén van de mannen heeft zelfs een vogel uit een boom geschoten. Bij de Dakota ‘s waren ze erg gastvrij we kregen zelfs te eten, mais met aardappelen. Ook zijn we nog op visite geweest bij een basisschool waar we de eerste toeristen waren die daar stopte. Hier hebben we wat spullen uitgedeeld zoals schriften, pennen en potloden. Na alle cultuur was het nu tijd voor natuur en dieren, dus 3 dagen lang naar de Serengeti. Door het Ngorongoro natuurgebied, waar we van boven af in de krater hebben gekeken. We verbleven in een hostel waar geen warm water was en ook de koude douche deed het niet dus dat was wat behelpen, maar het was het waard. We hebben heel veel dieren gezien deze dagen zoals; giraffen, olifanten, cheeta’s (ook met prooi), gazelles, antilopen, luipaarden met welpen en prooi, hyena's, apen, nijlpaarden, krokodillen, zebra's, gnoes, buffels, mangoesten, kariboes, knobbelzwijnen, leeuwen met welpen van een maand tot een jaar oud, schildpad, haas, roofvogels, en nog veel meer. De leeuwen met jonkies en de luipaard en cheeta met prooi waren toch wel één van de hoogtepunten. Dawson is een super gids, weet veel van de dieren en spot er heel veel, ook al kregen wij er ook al aardig kijk op. De laatste dag in de Serengeti was mijn moeder jarig en had de privé kok Thomas die trouwens heerlijk kon koken, een prachtige chocolade taart gebakken. Daarna op naar de Ngorongoro krater, helaas zijn we niet naar beneden gegaan want ondergetekende was erg ziek dus op naar een dokter. Gelukkig was het niets ernstigs en met medicatie op pad gingen we richting een tenten camp. Hier hadden we prachtige tenten en weer een heerlijke warme douche, genieten dus, ook het eten was lekker. De volgende dag hadden we weer een jarige, alweer ondergetekende, en ook de kok van deze lodge had een heerlijke taart gebakken. Na de taart en wijn op naar de medicijnman en de vroedvrouw van de Masaï. Weer erg indrukwekkend en veel geleerd, fijn dat het hier niet zo toeristisch is. Hierna nog wat snoep en speelgoed uitgedeeld aan de kinderen van de stam en op weg naar Moshi. Dit is de woonplaats van Dawson en dus ook even bij hem thuis geweest. Wat heeft hij een mooi huis en een aardige vrouw en kinderen. Hierna op naar de lodge, waar we heerlijk gedoucht hebben. De volgende ochtend gingen we op pad naar de Kilimanjaro, we gaan de eerste tocht naar de eerste berghut lopen vandaag, omhoog en weer naar beneden. Avitha de vrouw van Dawson ging ook met ons mee. Het lopen was wel erg zwaar, vooral met die luchtvochtigheid, maar we hebben het gehaald. Helaas was het op 2800 meter bewolkt en zagen we dus geen top van de Kilimanjaro, maar wel een mooie krater. Onderweg hebben we nog wat colobus en andere apen gezien. De volgende dag hadden we een lange rit voor de boeg van 8 à 9 uur. Hobbelend en zwetend kwamen we aan in Bagamoyo in de Travellers lodge. De safari zat er nu echt op en nu nog een paar dagen uitrusten en relaxen. De lodge was erg mooi, huisjes met zeezicht, zwemmen in de zee, heerlijke bedden, geweldig eten en aardig personeel. De volgende dag nog een klein tochtje van een half uurtje naar Lazy Lagoon. Dit is een lagune eiland, en echt waar het is net een bounty eiland. De huisjes aan het witte strand met heerlijke hangbedden op de veranda, super eten en genieten van de rust. Een aantal van ons zijn daar gaan snorkelen met een boottochtje naar een zandbank. Verder lekker wat zwemmen, poolen en relaxen. Helaas na 2 dagen was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan, op naar het koude en natte Nederland. We hebben een heerlijke vakantie gehad met heel veel hoogtepunten en we hebben veel gezien en geleerd van de natuur en cultuur van Tanzania. Mary en Dawson “Asante Sana’ voor deze reis we hebben genoten, Hakuna Matata.

Groeten Kim en de rest van de familie.